Wat is videoparticipatie

In het algemeen is videoparticipatie een communicatiemiddel waarbij een specifieke doelgroep haar eigen film creëert.

VP is een participatief en actie-georiënteerd middel, dat een doelgroep in staat stelt om haar eigen videoboodschap te vormen, te creëren en te communiceren in de eigen taal. Doordat de doelgroep volledig participeert in elk stadium van het proces, wordt zij eigenaar van haar eigen toekomst.

Bij VP maken de deelnemers hun eigen film, waarin zij onderwerpen kunnen bespreken die zij belangrijk achten. Ook hebben zij zeggenschap over hoe alles wordt gerepresenteerd.

Het videoparticipatieproces is meer gericht op de inhoud dan hoe het eruit ziet. De films zijn meestal gemaakt met specifieke doelstellingen en publiek in gedachte.

VP presenteert een eigen kijk op zaken van de deelnemers. Met name als gewerkt wordt met minderheden of gemarginaliseerde groepen, geeft VP hun een stem en gezicht: groepen die normaal gesproken nooit gehoord of gezien worden.



Voordelen van videoparticipatie


VP zorgt voor een gevoel van eigenaarschap door doelgroepen controle te geven van projectconcept tot implementatie, monitoring en evaluatie.

VP documenteert en genereert 'eigen' kennis, ideeën en oplossingen, gebaseerd op de eigen vindingrijkheid, strategieën en waarden van mensen. Het geeft grotere inzichten in de dynamiek van lokale (inheemse) kennis, maar ook inzichten in lokale aspiraties en ideeën van welbevinden. Ook verkrijgt het brede groepsreacties en -opinies.

VP genereert een uitwisseling van kennis, ideeën en/of oplossingen tussen de doelgroepen en andere groepen en/of stakeholders, zoals: onderzoekers, (lokale) beleidsmakers, ngo's, bedrijven.
  
VP ontwikkelt een variëteit aan vaardigheden (zoals presentatie, advocacy, etc), die mensen in staat stellen en aanmoedigen om actief te participeren in en zeggenschap te hebben over onderwerpen die hen aangrijpen en daardoor positieve veranderingen in hun leven brengen en in de samenleving als geheel.

VP-boodschappen kunnen een goede aanvulling zijn voor multimedia-rapporten en -publicaties, waardoor in het proces auteurschap aan de doelgroepen wordt gegeven.

VP biedt materiaal dat makkelijk wordt begrepen. Ook ondersteunt het mensen in het creëren van videoboodschappen die (semi-)analfabeet zijn.

VP biedt de mogelijkheid om persoonlijke verhalen naar voren te brengen die campagnes ondersteunen. Burgers en beleidsmakers reageren mogelijk beter naar de stem van de doelgroepen zelf dan naar organisaties, academici of campagne-activisten die dat voor hen doen.

VP toont transparantie.


Share by: